mandag den 24. januar 2011

Få en lavere rente i din bank / Pengeinstitut



Er du kunde i en bank med rentespænd, kan du relativt nemt Få en lavere rente i din bank / Pengeinstitut. Det kræver blot at du forbereder dig hjemmefra, har dine argumenter på plads og har besluttet dig for at du vil have en lavere rente.





Først er det vigtigt at man hjemmefra finder et par gode argumenter for, hvorfor man skal have en lavere rente. Undersøg gerne markedet for den type udlån du har (ikke realkreditlån) og brug dette i en forhandling. Spørg også gerne venner og familie hvad de betaler for lignende lån. Her er et par gode grunde:

1. God og stabil kunde i en årrække. Har overholdt aftaler og betalt til tiden.
2. Andre banker tilbyder lavere rente på den type udlån du har.
3. Dine venner og/eller din familer får lavere rente i deres bank.
4. Du er villig til at skifte bank, for at få en lavere rente, hvis din nuværende bank ikke vil sætte prisen ned.
5. Du er villig til at samle pensionsordninger, forsikringer, realkreditlån og andre forretninger i banken eller hos bankens samarbejdspartnere, mod at få en lavere rente.

Med disse argumenter burde du være godt på vej mod en god forhandling med din bankrådgiver. Banken vil selvfølgelig forsøge at give dig så lidt som muligt i nedsættelse. derfor er det vigtigt at du hjemmefra har sat dig et mål, som du vil gå efter. desuden at du er bestemt og holder ved dine argumenter. Hvis du viser bankrådgiveren at du er til at snakke med, vil din besparelse blive mindre.

De fleste banker vil være villige til at sænke prisen, blot man beder om det. Såfremt din bank ikke vil noget som helst, kan det være en god ide at få tilbud på dine bankforretninger, fra andre banker. Brug evt. pengepriser.dk eller mybanker.dk til at sammenligne banker i dit nærområde.

Husk at der er banker som ikke har rentespænd, men faste priser ud fra forretningsomfang. Fx Nordea, hvor man ikke kan forhandle om renten.

6 kommentarer:

  1. Hejsa. Jeg er rigtig glad for min bankrådgiver, som jeg har fulgt gennem flere ansættelser i forskellige pengeinstitutter. Mit problem er nu, at han er rådgiver i en mindre, og efter min mening, dyr bank. Han siger at de ikke kan gøre noget ved prisen. Hvad er dit råd her?

    SvarSlet
  2. Jeg vil helt sikkert se mig omkring i andre banker, og finde priser på sammenlignelige produkter. derefter vil jeg præsentere det for bankrådgiveren, og sige at du er glad for ham, men ikke vil betale så meget i forhold til andre.

    Husk at der findes mange andre gode og billige banker, samt mange dygtige bankrådgivere. Måske vil det ikke være så dårligt at få en anden rådgivers mening omkring din økonomi. Måske du kunne få nogle gode råd, som du ikke får af din nuværende bankrådgiver.

    SvarSlet
  3. Det er også mine erfaringer, at bankrådgiverne generelt er svære at forhandle med i øjeblikket, men det har jo nok noget at gøre med at bankerne forsøger at øge indtjeningen.

    SvarSlet
  4. Det er da bare utroligt man skal til at lede på nettet når man har en bankrådgiver er det ikke?

    SvarSlet
  5. Jeg synes det er umuligt, at få forhandlet sin rente. Jeg er snart derude hvor jeg kun afdrager mine renter og så har jeg besluttet at stoppe al betaling. Har hørt at det mange gange er det der skal til, men jeg synes simpelthen det er forargeligt, at renten bare stiger og stiger og jeg kan bare se til fra sidelinien og ikke gør en skid:-(.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa

      Jeg mener ikke at det er det rigtige at stoppe med at betale, for det kan i sidste ende have fatale konsekvenser for din økonomi.
      Du bør i stedet undersøge hvad prisen i en anden bank er på den lånesammensætning du har. På den måde kan du også finde ud af om det er den "normale" pris du betaler.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...