mandag den 18. januar 2010

Regler for kapitalpension - Indtil 01.01.2012

Regler for kapitalpension
Der er mange der bliver forvirrede når man snakker pension, da der er mange muligheder for at placere sine penge. I dette indlæg vil jeg opridse regler for kapitalpension, indtil 31.12.2012 for at skabe mere klarhed over netop denne type pensionsopsparing. Ønsker du at læse om reglerne fra 2013, klik her.

Hvordan fungerer kapitalpension
En kapital pension kommer til udbetaling som en sum, og tidligst ved det 62. år. Dog kan i forvejen oprettede kapitalpensioner udbetales ved 60 år. Når man indsætter penge på en kapitalpension, får man et skattefradrag på 37,5 % svarende til bundskatten. Dvs. at når man sætter 100 kr. ind på kapitalpensionen, koster det dig reelt kun 62,5 kr. Der kan i år (2010) maks indsættes 46.000 på kapitalpension pr. år, dette kalder man opfyldningsfradraget.

Men kapitalpensionen løber, skal man betale PAL skat (Pensions Afkast Skat) på 15 % af afkastet, som består af renter, udbytter og kursgevinster. Modsat skulle man, hvis man havde pengene til at stå fri, betale bundskat af denne indtægt, så man får herved en skattefordel, da man sparer en del i skat.
-->

Placering af kapitalpension
En kapitalpension kan placeres som kontante midler på en højrentekonto, i puljer hvor banken investerer pengene for dig eller i depot, hvor man selv køber aktier og obligationer for pengene. Har man et depot, må man maks. placerer 20 % af den samlede opsparing i en enkeltaktie eller obligation, dog må der altid købes op til opfyldningsfradraget som i år 2010 er 46.000, selvom dette måtte udgøre mere end 20 % af opsparingen.

Ved udbetaling, betaler man en afgift på 40 % til staten, og resten kommer til udbetaling. Dette er alt sammen reglerne for kapitalpension. Nedenstående eksempel viser fordelen ved at indsætte på pension, frem for at spare op i frie midler:

Kapitalpension vs. frie midler
Indsættes svarende til 10.000 kr. Rente 2,5 % pa. Da man på kapitalpension får fradrag i skatten, vil et indskud der koster dig 10.000 kr.svarer det til et indskud på 16.000 kr. da 16.000 fratrukket 37,5 % er 10.000 kr. Derfor forrentes der 16.000 på kapitalpension, mens der kun forrentes 10.000 på kontant frie midler.

                                    Pension                                 Frie Midler

Renteafkast:              2,5 % af 16.000 = 400 kr.       2,5 % af 10.000 = 250 kr


Skat af rente:             15 % af 400 = 60 kr                37,5 % af 250 kr. = 93,75


Engangsafgift ved 
udbetaling:                 40 % af (400-60) = 136       


Tilbage                        400 - 60 - 136 = 204               250 - 93,75 = 156,25


Af dette regnestykke ses det, at et indskud svarende til 10.000 kr, på kapitalpension giver et afkast på 204 kr efter skat, og et afkast af frie midler giver at afkast på 156,25 kr. altså en forskel på 47,75 kr. eller 23,4 % hvilket må siges at være betydeligt mere.

Jeg håber dette har givet dig et bedre overblik omkring regler for kapitalpension.

23 kommentarer:

  1. Det er godt nok noget kompliceret, det her pension. Men fik da lige lidt indsigt i reglerne. Tror nu lige at jeg vil spørge min bank, inden jeg starter en opsparing, men nu ved jeg da hvad det drejer sig om, så de ikke snyder mig :-)

    Anette fra Horsens

    SvarSlet
  2. Tak for en god blog. Har brugt meget til min opgave på handelsskolen. Håber du kan og vil fortsætte med at skrive gode artikler! Jeg har lige et spørgsmål: Hvor gammel skal man være for at oprette en kapitalpension?

    Vh. Mette

    SvarSlet
  3. Jeg overvejer at flytte mine midler fra LD til en kapitalpension i Nordea men efter at have fået brev fra LD hvor de oplyser at afkastet hos dem er væsentligt højere end i banken samt at jeg ikke kan flytte tilbage til LD bliver jeg usikker. Kan stadig nå at fortryde men jeg kan ikke gennemskue det.
    I banken har jeg mulighed for at sætte penge ind på kapitalkontoen.
    Håber du kan give et godt råd!!
    Hilsen Marianne

    SvarSlet
  4. Hej Marianne

    Det er rigtig at du ikke kan flytte dine penge tilbage til LD når du først har flyttet dem. Mht. til afkast er det svært at sige, for i forhold til hvad. Det er klart at hvis du sammenligner LD´s afkast med en kontantrente, så vil der være en stor forskel, da investeringer i 2009 har givet rigtig gode afkast, samt at renteniveauet lige nu, er historisk lavt. Hvad er dit sammenligningsgrundlag?

    Når du vælger at flytte dine midler til Nordea på en kapitalpension er midlerne til din disposition. Dvs. at du selv bestemmer hvordan pengene skal placeres, og derved hvilken risiko du vil tage med pengene. Den samme mulighed har du ikke i LD.

    Så ønsker du at kunne modtage noget mere rådgivning omkring dine pensionsmidler, og samtidig være med til at bestemme risiko og placering af pengene, er det fint at flytte dem. jeg vil dog anbefale dig at tage fat i Nordea, og få din rådgiver til at fortælle dig de præcise fordele samt ulemper ved flytningen, så du føler dig sikker på dit valg.

    SvarSlet
  5. Jeg er orienteret om at jeg i Nordea kan vælge at investere med lav, middel eller høj risiko og at jeg selv kan ændre dette efter eget ønske. Jeg er en "kylling" og valgt lav risiko men det hænger jo sammen med ens uvidenhed på feltet, så hvor kan man blive klogere?
    Tak for muligheden at kunne skrive til dig!
    Hilsen Marianne

    SvarSlet
  6. Nu ved jeg ikke hvor gammel du er. men i forhold til risiko, er det vigtigt at poientere at man ikke bør vælge høj risiko hvis pengene skal udbetales indenfor de næste 5 år. Over 5 år er det ens egen holdning til hvor stor risiko man vil tage i forhold til afkast. Dog viser det sig at dem der vælger høj risiko, og har en investeringshorisont på mere end 10 år, har en større formue, end dem der valgte middel eller høj. Dog skal man være opmærksom på, at jo højere risiko man vælger, jo mere kan ens opsparing svinge i perioden. Har man det dårligt med det, er lav risiko det rigtige valg, på trods af den større gevinstmulighed ved middel- eller høj risiko.
    Forskellen på de tre risikoklasser er hvor mange aktier i forhold til obligationer man har i sit depot. Jo flere aktier jo højere risiko.
    Så hvor kan man blive klogere!!! Ja, det er svært, for det er et holdningsspørgsmål, og det skal understreges at der jo er højere risiko, ved høj end ved lav, men muligheden for gevinst er til gengæld også stor.
    Husk at det er professionelle der placerer pengene for dig, og de derved jo også tjener penge på at få din formue til at stige. Derfor er Nordeas incitament til at gøre det bedst muligt for dig stor!
    Selv tak, du er altid velkommen. Håber dette har hjulpet dig, eller skal du bare spørge...

    SvarSlet
  7. Bodil vil gerne høre om hvilken betydning det har hvis man har indbetalt f.eks 1000 kr mere end de tilladte 46000 kr

    SvarSlet
  8. Hej.
    Jeg har en kapitalpension på lidt over 600.000 kr. Nu vil jeg skifte bilen ud, men jeg har ikke brug for 60% af de 600.000 der er lig med
    360.000 kr. Kan jeg nøjes med at hæve noget af beløbet og så måske hæve noget mere til næste år, og resten næste år igen og så stadig nøjes med 40% afgift. Jeg mener reglerne blev lavet om for et par år siden.
    Mvh
    Olaf West
    west@bbsyd.dk

    SvarSlet
  9. Hej Olaf

    Er du over 60/62 år, er det muligt at foretage deludbetalinger fra din kapitalpension, med 40 % i afgift hver gang.
    Du skal dog være opmærksom på at du efterfølgende ikke længere kan indsætte penge på kapitalpension, og derved ikke bruge denne mulighed for at optimere dit pensionstillæg ved folkepension.

    Vh

    Thomas

    SvarSlet
  10. Hej.
    Jeg har været folkepensionist siden april 2010.
    Indtil april 2012 får jeg udbetalt en meget høj privat invalidepension. Jeg valgte (heldigvis) denne høje pension til fordel for en meget stor udbetaling, når jeg til marts næste år fylder 67. Til dec. 2014 har jeg indbetalt 100.000 kr. årligt i 10 år til en ophørende livrente. Det har vist været en dårlig idé. Den ydelse, jeg får udbetalt, betyder nemlig, at min "skat" bliver enorm, idet jeg næsten intet pensionstillæg vil få, når livrenten bliver udbetalt. 1. skat, 2. pensionstillæget nedsættes betragteligt (ca. 32% pr. 100 kr. min indtægt overstiger x kr.). Desuden vil det påvirke boligtilskud.
    Jeg har en kapitalpensionsopsparing i en bank, hvortil jeg har indbetalt 3 gange max-beløbet.
    Den er sat til udbetaling, når jeg fylder 67.
    Nu nærmer jeg mig spørgsmålet:
    Kan jeg udsætte udbetalingstidspunktet for min kapitalpension og fortsætte den?
    Hvis nej, så tak fordi du/I læste så langt:o)
    Hvis ja, vil det så være en idé at indbetale videre på den i et vist omfang, således at jeg senere kan få udbetalt en sum mod 40% i skat og i årene indtil da kan have glæde af et højere pensionstillæg?
    Heldigvis får jeg ved alder 67 udbetalt en mindre sum fra min pensionsordning, så jeg kan klare mig med "kontanter" i mellemtiden.
    Mvh

    SvarSlet
  11. Hejsa.

    Tak for din dybdegående beskrivelse af dit dilemma.

    1. En livrente behøver ikke at være en dårlig ide, da du jo højst sandsynligt får en del mere udbetalt resten af dit liv, end du ville have fået af folkepensionen, på trods af det reducerede pensionstillæg, og den lidt højere skat. Forhåbentlig har du fået fradrag i topskatten, og får ordningen udbetalt til bundskat.

    2. Ja, du kan sagtens forlænge din kapitalpension. Den kan forlænges til dit 75. år. Og ja, det kan sagtens vise sig at være en rigtig god ide at indsætte på denne ordning, for at optimere dit pensionstillæg. For at kunne sige hvor meget du skal indskyde, kræver det dog yderligere oplysninger. Husk at du ikke må få udbetalt fra nogen af dine kapitalpensioner, da du ved dette mister retten til at indsætte. LD er dog undtaget. Det betyder at har du tre kapitalpensioner, og du får udbetalt fra en af dem, kan du ikke indskyde mere på alle tre.

    Tag evt. fat i din bank, de burde kunne hjælpe dig med udregningen. Ellers er du velkommen til at skriv igen, og så må vi finde ud af noget.

    Vh

    SvarSlet
  12. Hej Thomas.
    Tak for hurtigt, venligt og godt svar vedr. mit spørgsmål om kapitalpension-livrente-pensionstillæg.
    Jeg har fået toprentefradrag fra mine hidtidige indbetalinger til livrenten, men når man lægger bundskat, mistet pensionstillæg og boligydelse sammen på udbetalingstidspunktet, overstiger det værdien af fradraget en del. Jeg vidste ikke, at grænsen for kapitalpension er 75 år, så jeg satser nok på at indbetale max. i de 5-6 år, det drejer sig om (jeg har ikke hævet nogen form for kapitalpension). Hvis reglerne ikke ændres, må det give et overskud, om ikke noget særligt løbende, så i form af den ekstra kapitalpension til mig (eller evt. arvinger, der ellers ikke ville se 1 krone af livrenten, der jo er en ren væddemålsforsikring.
    Mvh
    S.

    SvarSlet
  13. Dersom man er førtidspensionist (gl.ordning)og har en gl. kapitalpension der aut. "udløber" ved fyldt 60 år - og man forlænger udløbsfristen til f.eks. 65 år (folkepensionsalder) - og vælger hér og nu (eller senere) at få en deludbetaling på f.eks. 100.000,- (40% afg.)har det så indflydelse på førtidspension, personlige tillæg o.a. forstået på den måde:

    1) betragtes "restindeståendet" på (den forlængede aftale) kapitalpensionskontoen herefter som "likvide midler/formue" (selvom de resterende penge er bundet på kapitalpensionskontoen)?

    SvarSlet
  14. Hejsa.

    Tak for dit gode spørgsmål vedr. førtidspension og kapitalpension.

    Formue modregnes ikke i førtidspensionen. Derfor vil du ikke få modregning for de 100.000 du får udbetalt. Til gengæld bliver du modregnet for de renteindtægter du får fra de penge, der står som frie midler.
    De penge du lader stå på din kapitalpension forbliver pensionsmidler, og modregnes heller ikke i din førtidspension. Renterne/afkast på din kapitalpension beskattes med PAL skat, og modregnes heller ikke i din førtidspension.
    Når du bliver folkepensionist, vil de 100.000 der er frigivet tælle med som formue, hvilket kan påvirke ældrecheck, tilskud til varme, licens mv.

    SvarSlet
  15. 61 år og på kontanthjælp, kommunen kræver pensioner opsagt og udbetalt, lukker for kontathjælpen i 6½ mdr.
    Nærstående afgørelse på førtidspension (behandlet siden 2007).
    Ved denne lov om opsigelse af pensionerne vil borgeren miste en hel del afkast som pensionerne kunne have indtjent til 67 år, det er sikkert mange penge man mister.
    Hvem skal erstatte dette tab eller er bare staten der tyvstjæler fra borgerne igen, hvis staten tabte penge ville der hurtigt komme en lovændring.
    Hvem skal man stævne ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan desværre ikke hjælpe dig. Vi bor jo i et land hvor flertallet i folketinget kan træffe beslutning om fx. skattelovgivning, og dermed tror jeg en stævning vil være unødig brug af tid, og evt. penge.

      Slet
  16. Hej Thomas
    Jeg har, efter jeg fik udbetalt efterlønsbidrag (i forbindelse med, jeg fik tilkendt førtidspension) omkring 100.000 stående i banken til laveste rente.
    Jeg vil selvfølgelig gerne have en højere rente, men du skriver længere oppe at renter bliver modregnet pensionen - hvilket jeg har hørt før... men gælder det ikke kun hvis de overstiger et vist beløb?

    - måske jeg skulle smide nogen ind på en kapitalpension? har bare hørt at man kan miste alle pengene .. arg er i syv sind med hvad jeg stiller op med min 'formue' som jeg ikke har mulighed for at tære på lige pt.
    Mvh syvsind

    SvarSlet
  17. Hej Thomas

    Ved du noget om de nye tiltag med at kapitalpensionen stopper og aldersopsparingen træder istedet ?
    I min situation har jeg selv investeret min kapital pension i nogle aktier. Da jeg har haft et tab på en aktie vil jeg gerne vide om jeg så kan udnytte dette tab hvis jeg senere har får en gevinst på aktier jeg har privat eller forsvinder den mulighed ud i den blå luft fra 2013 ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa

      Jeg har netop lavet et indlæg om ændringen af kapitalpension til alderspension, og de muligheder der er fra 2013.

      Du vinder indlægget her:
      http://gratis-hjaelp.blogspot.dk/2012/11/hvad-er-alderspension.html

      I forhold til dine aktier ved jeg det ikke endnu. Reglerne omkring depoter tilknyttet kapitalpension, som skal ændres i 2013.

      Slet
  18. Hej Thomas, jeg håber at du kan hjælpe mig med dette spørgsmål:

    Jeg er studerende på SU, og har nu på falderebet fundet ud af, at jeg har tjent for meget ved siden af, af det såkaldte fribeløb. Jeg har regnet mig frem til, at det er ca. 10.000 kr. jeg har tjent for meget.
    Jeg har hørt at man kan gøre brug af kapitalpension i et tilfælde som mit, men kan ikke finde ud af om det er ved at jeg opretter en privat og får et skattefradrag, eller at det er min arbejdsgiver som skal oprette en for mig? Jeg går ud fra at jeg har ret til begge dele?

    Håber inderligt at du har et godt bud?! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,

      Så vidt jeg ved, kan man ikke bruge en kapitalpension til at modregne for meget SU udbetalt.

      Slet
  19. Hej Thomas!
    Siden her har stået stille et stykke tid kan jeg se. Alligevel vil jeg prøve at stille et spørgsmål. Jeg blev førtidspensioneret i 1989 og tegnede en kapitalpension i 1999. Nu skal kapitalpensionen jo imidlertid konverteres til en aldersopsparing, Kan jeg, selvom jeg allerede er førtidspensionist, få aldersopsparingen udbetalt nu? jeg er 51år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa

      Normalt er det sådan at man ved permanent tab af sin arbejdsevne, kan få udbetalt sine kapitalpension (er) til lav beskatning. Men når kapitalpensionen er tegnet efter man er blevet tilkendt førtidspension, mener jeg ikke at den kan udbetales på de gunstige vilkår. Jeg er dog ikke helt sikker på dette, og vil anbefale dig at kontakte din kommune, for at få svar på dette spørgsmål.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...