mandag den 14. november 2016

Modregning i førtidspension


At beregne modregning i førtidspension, kan være ret kompliceret, da der er flere ting der kan modregnes. Der findes online beregnere som kan give dig et indblik i, hvad du ca. kan forvente i udbetaling af førtidspension. Dog skal du vide en masse om indtægter og formue for din ægtefælle samt dig selv. Jeg vil derfor her, give dig et hurtigt indblik i reglerne for modregning, så du er bedre rustet til udregningsmodellerne, eller en snak med kommunen / Udbetaling Danmark

Kort om - Hvad er førtidspension
Førtidspension gives til personer som har mistet arbejdsevnen, i sådan en grad, at de vurderes ikke at kunne komme tilbage på arbejdsmarkedet. I 2003 blev reglerne for førtidspension ændret radikalt. Før 2003 var der 4 typer førtidspension, og reglerne for udbetaling og modregning var meget komplicerede. Endvidere vil nogle, argumenterer for at det var for "nemt" at få førtidspension. Reglerne blev derfor simplificeret sådan at der kun er en førtidspension. Samtidig blev reglerne for hvem der må få førtidspension strammet væsentligt.

Fradrag i indtægt hos ægtefæller eller samlever:
Er ægtefællen ikke-pensionist, foretages et fradrag i ægtefællens indtægt svarende til pensionssatsen for gifte/samlevende, dvs. 185.388 kr. Efter dette fradrag kan ægtefællens indtægt højst indgå i pensionsberegningen med 241.400 kr. Er også ægtefælle eller samlever pensionist, er indtægtsgrænsen 365.100 kr. Disse beløb indgår i beregningsgrundlaget for fradragsbeløbet.


Bundfradrag ved førtidspension

Man har dog et bundfradrag, som ikke modregnes i førtidspensionen:

                                                   Fradrag:

Enlig                                             74.300 kr.
Gift med ikke-pensionist            117.700 kr.
Gift med pensionist                    117.700 kr.

Førtidspensionen nedsættes med 30 % af beregningsgrundlaget efter fradrag, dog kun 15 % hvis begge er pensionister.

Indtægtsgrundlaget udgør alt indtægt, på når sociale pensioner som sygedagpenge, folkepension mv. Dog med maks. grænser på 216.400 kr. og 365.100 kr. som beskrevet ovenfor.

Jeg håber dette har givet dig et hurtigt indblik i modregning i førtidspension. Du er meget velkommen til at sende en kommentar hvis du har kommentarer eller spørgsmål. Ønsker du at få en nærmere beregning, kan du følge linker herunder.

Beregning Førtidspension

26 kommentarer:

  1. hvordan vil det berøre mig da min kone tjener 217000 årligt.

    SvarSlet
  2. Er det før fradrag,eller efter.
    Mvh John Schmidt

    SvarSlet
  3. Hej John

    Indtægten er før fradrag.

    Vh Thomas

    SvarSlet
  4. Til Anonym

    En hurtig beregning viser at din førtidspension så vil blive reduceret med ca. 45.000 kr.

    Jeg vil dog tage forbehold for andre forhold som kunne gøre sig gældende i jeres økonomi.

    SvarSlet
  5. Hej John
    Jeg ville også lige høre: Min samboende kæreste tjener ca. 370.000 før skat. Hvad betyder det for min pension? Kunne man lave et scenario måned for måned, hvis jeg tjente ingen penge og hhv. f.eks. 3.000 og 6.000 før skat ved siden af?

    Kunne du ikke opstille det ene som et regne-eksempel?

    Mvh. Thomas

    SvarSlet
  6. Hej John
    Jeg har søgt om førtidspension og vil i den forbindelse høre om hvorledes den vil blive udregnet - og hvor meget der vil blive modregnet af min svagelighedspension?
    Min ægtefælle tjener årligt ca. 354.000 før skat
    Jeg har årligt ca. 155.000 før skat i en SVAGELIGHEDS pension
    + desuden ca. 12.000 før skat i en anden pension (tab ar erhvevsevne via et forsikringsselskab)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa

      Jeg kan ikke beregne din førtidspension. Du kan følge mit link, for at få et præcist overblik over din modregning i førtidspension. Men der er ikke nogen tvivl om at der vil ske modregning, dels pga. din ægtefælles indtægt, samt dine egne forsikringsdækninger.

      Slet
  7. Hej John.

    Hvad er bundfradrag, og hvornår får man det ?

    Når man er i arbejde får man et beskæftigelsesfradrag, når man så bliver førtidspensionst, får man så et andet skattefradrag fra staten?

    Til info, jeg er gift med en IKKE pensionist med en høj indkomst, hvor der trækkes max af min pension, og jeg arbejder ikke, og har ingen anden indkomst end min pension.




    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa

      Du får ikke et erstatningsfradrag for fx beskæftigelsesfradraget, da du jo ikke er erhvervsaktiv. Du skal dog fx ikke betale sundhedsbidrag/arbejdmarkedsbidrag af førtidspension. Der er, som jeg skriver, et bundfradrag, ved beregning af hvor meget du kan få i førtidspension.
      Når skatten skal beregnes af din førtidspension, kan du trække dit normale bundfradrag fra, samt fx renteudgifter.

      Så der er to sider af beregningen. En der afgør hvor meget du kan få i førtidspension før stak, og end der afgør hvad du skal betale i skat, at dit månedlige brutto beløb.

      Slet
  8. Hej
    Førtidigt udbetaling af kapitalpension hvor man betaler afgift 37,3 eller 49,84 %. Vil resten efter afgift blive modregnet i førtidspension ordning fra før 2003 gl. ordning. Vil det blive betragtet som en indtægt? Og der tænkes ikke på en evt. efterfølgende renteindtægt! men kun hvad der er tilbage efter afgift.
    Venlig hilsen
    Kurt Jensen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kurt

      Udbetaling fra en kapitalpension, tæller ikke med som en indtægt, og modregnes derfor ikke i din førtidspension.

      Slet
  9. Hej
    Jeg er enlig Dansk manlig førtidspensionist og bor i et andet EU land.
    Hvad sker der med min Førtidspension/økonomi, hvis jeg flytter sammen med en anden EU boger fra et tredje EU land som igen indtægt har ,og hvad vil der ske hvis vi får et barn sammen??
    Håber du kan hjælpe.
    På forhånd tak.
    Mogens

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa

      Tak for di spørgsmål.

      Jeg er desværre ikke i stand til at svare på det. Jeg vil anbefale dig at du skriver til den kommune hvor du sidst boede, for at få oplyst de korrekte regler. Ellers er www.borger.dk en rigtig god side.

      Slet
  10. Hej jeg har fået førtidspension i en tre år, nu bliver jeg 60 og har mulighed for at få min alderspension, jeg betaler skat af de penge jeg evt. Vil få, men får det indflydelse på min førtidspension. På forhånd tak , min mand er pensionist.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lissy

      Hvor meget får du brutto, dvs. før skat, pr. måned fra din alderspension?

      Slet
  11. Hej. Min hustru er blevet tilkendt førtidspension pga. pts og depression. Så langt så godt.
    På hendes sidste arbejdsplads, hvor hun var, inden hun blev syg, var hun "tvunget" med i en gruppeforsikring, her er hun blevet tilkendt midlertidig invalidepension, foreløbig frem til 2037.
    Nu er mit spørgsmål, må denne invalidepension, modregnes i hendes førtidspension, som i forvejen er nedsat på grund af min indtægt. Det virker ulogisk, at man forsikrer sig, og stat/kommune render med det hele ??
    Med venlig hilsen
    Steen Bruun

    SvarSlet
  12. Hej Steen.

    Tak for relevante spørgsmål, vedr. modregning i førtidspension. Det er desværre sådan at alle indtægter kan modregnes. Der er dog et bundfradrag på 116.100 kr. samlet for jeres indtægter, inden der sker modregning i førtidspensionen.
    Jeg vil give dig ret i at det kan virke meget ulogisk, men det er desværre reglerne, som jeg udelukkende forholder mig til her på bloggen.

    Håber du kan bruge mit svar.

    SvarSlet
  13. Hvor stor en formue må man have i banken før det bliver modregnet i sin ægtefælles førtidspention

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa.

      Formue modregnes ikke i førtidspension. Det er udelukkende indtægt.

      Slet
  14. hej
    har en samlevende gennem 35 år som er på førtidspension gammel ordning siden 1994.

    1. hvis vi bliver gift bliver hendes førtidspension ændret i forhold til det udbetalte beløb som hun får i dag.

    2. hun har i dag en b-indkomst på ca. 55,000 kr om året. hvor meget må hun tjene mere før de modregner yderligere i hendes pension, når vi er samlevende.

    3. det firma hvor hun tjener de 55,000 kr må de Foreks. indbetale til en medarbejderpension eks. 15,000 kr ved siden af de 55,000 kr om året uden at de modregner i hendes nuværende pension, eller vil hendes indkomst stige med de 15,000 kr og skal hun også selv indbetale et beløb for at få en medarbejderpension og hvis hun skal, bliver dette indbetalte beløb så modregnet i hendes års B-indkomst

    Vh. lund

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lund.

      Tak for dit spørgsmål vedr. modregning i førtidspension.

      De gamle regler er ret komplicerede, og jeg vil ikke kunne lave en beregning på førtidspensionen, når jeg ikke kender jeres økonomiske forhold. Som jeg tolker reglerne, er der der, jf. spg. 1 ikke forskel på førtidspensionen, da den allerede burde være reduceret, da samlevende tæller på samme måde som ægtefæller.

      I forhold til spg. 2 er det meget svært at sig, da der er forskel på hvilken type førtidspension hun modtager. Der er jf. de gamle regler 4 forskellige ordninger.

      Hun må godt modtage pension via arbejdsgiver. Som jeg ser reglerne, kan man godt modtage indbetaling på en pensionsordning via arbejdsgiver, uden at der sker modregning. Men da det stadig er meget kompliceret med de gamle regler for førtidspension, vil jeg anbefale jer at kontakte Udbetaling Danmark.

      I kan også finde en masse informationer her:
      https://www.borger.dk/Sider/Foertidspension-gamle-regler.aspx

      Slet
  15. Hej min kæreste og jeg tænker at flytte sammen, men desværre så er vi lidt usikre om det kan køre rundt for os når vi flytter sammen. Jeg tjener ca. 230000 om året da jeg læser til sosu-asisstent og min kæreste har førtidspension, jeg ved ikke lige hvilken sats hun får men den ligger på ca. 12400 udbetalt pr. måned.

    Hvor meget vil hun blive trukket i pensionen?

    på forhånd tak

    SvarSlet
    Svar
    1. Ud fra de oplysninger du har sendt, antager jeg at hun er på førtidspension, efter de "nye" regler. Derfor kommer jeg frem til følgende.

      I kan som samlevende have en indtægt på 117.000 kr. uden at der sker fradrag i førtidspensionen. Derfor vil der blive modregnet i 230.000 - 117.000 = 113.000 kr. Af dette beløb beregnes det endelig fradrag i førtidspension med 30 % dvs. 35.100 kr.

      Så den månedlige førtidspension bliver nedsat med 2.925 kr. før skat hver måned, når I bliver samlevende.

      Slet
  16. Hej Thomas.
    Skal ægtefælles arv modregnes i min førtidspension, hun er flexjobber, og er der regler for hvor meget man må arve.
    Mvh. Palle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Palle

      Arv har ikke påvirkning af førtidspensionen, da arv ikke tæller som indkomst.

      Slet
  17. Hvor meget må min kone arve før der modregnes i min førtidspension, hun er flex-jobber.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...